Going on a diet? We explain how dieting can affect your skin

Geïnteresseerd in hoe voeding je huid kan beïnvloeden? Lees het hier

1 minuut
Een gezond, stralend uiterlijk zegt heel veel over je huid en je dieet. De conditie van onze huid is een weerspiegeling van wat we eten en benadrukt hoe belangrijk het is om van binnenuit voor jezelf te zorgen. Voedsel is brandstof en ons lichaam werkt het best wanneer we het voorzien van gezond, gebalanceerd en voedzaam eten.

Een gezond dieet is ook effectief in het krijgen van een prachtige, gezonde, stralende huid.

Voor diegenen die besluiten hun dieet te wijzigenhet is belangrijk te weten wat de gevolgen ervan op je huid kunnen zijn.

Hoe bepaalde voeding van invloed is op je huid:

Een dieet dat bestaat uit sterk bewerkte voedingsmiddelen, kant-en-klaarmaaltijden en geraffineerde koolhydraten kan in de loop der tijd een milde ontsteking in het lichaam veroorzaken en huidproblemen zoals acne verergeren. (1.)

Velen van jullie weten dat een ongezond dieet slecht voor de huid is, maar wist je dat het dieet een rol speelt bij de bestrijding van de gevolgen van schade door de zon (uv-stralen) aan onze huid? Blootstelling aan uv-stralen bevordert de vorming van vrije radicalen die schade kunnen veroorzaken aan de bestanddelen van onze huid die voor structuur en stevigheid zorgen, zoals elastine en collageen. Met het verstrijken van de tijd kan dit voor duidelijkere fijne lijntjes en rimpels zorgen!

Maar hoe houdt dit verband met je dieet? Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan anti-oxidanten, zoals kleurrijk fruit en groente, helpt in de strijd tegen vrije radicalen en sommige studies hebben aangetoond dat ze bijdragen aan een betere huidstructuur. (2.)

Belangrijke voedselgroepen om op te letten die je huid verbeteren – en welke je moet vermijden:

Vis is een mooie vorm van eiwitten (essentieel voor de aanmaak van collageen en elastine waardoor je huid soepel blijft) en bevat omega 3-vetzuren waarvan bekend is dat ze een gezonde huid stimuleren en ontstekingen beperken.

Kleurrijk oranje of rood fruit en groente halen veel van hun kleur uit bestanddelen die carotenoïden worden genoemd. Een deel daarvan kan in vitamine A worden omgezet, wat essentieel is voor de reproductie van huidcellen. Ze zijn ook nog eens een geweldige bron van vitamine C, wat heel belangrijk is voor de aanmaak van collageen. Zowel carotenoïden als vitamine C zijn anti-oxidanten die de strijd aangaan met vrije radicalen die schade aan onze huid kunnen veroorzaken en vroegtijdige tekenen van ouderdom kunnen veroorzaken. (3,4.)

Vermijd geraffineerde koolhydraten en suikers – voorbeelden hiervan zijn snoepjes, wit brood, gebakjes, witte rijst, suikerhoudende dranken en veel ontbijtgranen. Vervang dit voedsel door "goede koolhydraten" zoals gezonde groente, volkorengranen en de tegen rimpels vechtende anti-oxidanten die je aantreft in fruitsoorten die een lagere glykemische index hebben – beperk op zijn beurt de algehele inname van koolhydraten in je dieet. (3.)

Als je op dieet bent, is het van vitaal belang dat je lichaam voldoende water krijgt.

Gehydrateerd blijven is heel belangrijk zodat voedingsstoffen je huidcellen weten te bereiken. Vermijd suikerhoudende dranken en geniet van water of groene thee dat erom bekend staat een uitstekende bron van anti-oxidanten te zijn.

Hoe gezonder de voedingskeuzes die je maakt, des te meer dit in je huid tot uitdrukking zal komen.

Citaten:

  1. https://discovergoodnutrition.com/2017/05/how-your-diet-affects-your-skin

  2. Lademann J, et al. Exp Dermatol. 2011 20(5):377-82

  3. https://discovergoodnutrition.com/2017/05/how-your-diet-affects-your-skin

  4. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.4161/derm.22876